فاطمه زاده محمدی؛ علی فتحی آشتیانی
چکیده
یکی از محیطهایی که در آن هیجان زیادی تجربه میشود، محیطهای تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه میشود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری بهمنظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار میبرند، ضروری مینماید، ...
بیشتر
یکی از محیطهایی که در آن هیجان زیادی تجربه میشود، محیطهای تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه میشود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری بهمنظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار میبرند، ضروری مینماید، هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی و روایی یابی و تحلیل عوامل نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران تشکیل میدادند که تعداد 250 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان اعضای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان تحصیلی (Burić et al., 2016) به همراه پرسشنامه تجدیدنظر شده هدف پیشرفت (Elliot & Murayama, 2008) بهکاربرده شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص و دادههای پرت 219 پرسشنامه باقی ماند. در این پژوهش برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی و بهمنظور بررسی روایی از روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاک استفاده شد و نمرات هنجار پرسشنامه برای هر دامنهای از نمرات گزارش شدند. در تحلیل عوامل این پرسشنامه تمام هشت مؤلفه نسخۀ اصلی تأیید شد. در روایی ملاک، مقدار واریانس تبیین شده توسط مؤلفههای تنظیم هیجانی تحصیلی معنیدار بود. اعتبار 37 ماده با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی تأیید شد. نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی، با 37 سوال و 8 مؤلفه، از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و این پرسشنامه را میتوان برای اهداف پژوهشی به کار برد.
الهه دروگر؛ علی فتحی آشتیانی
چکیده
اعتیاد به بازیهای آنلاین در حال تبدیل شدن به یک نگرانی اجتماعی در جوامع است بنابراین وجود ابزاری که بتواند فراشناختهای مرتبط به بازیهای آنلاین را مورد سنجش قرار دهد ضروری مینماید. هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین (MOG) است. مقیاس بر روی 251 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که ...
بیشتر
اعتیاد به بازیهای آنلاین در حال تبدیل شدن به یک نگرانی اجتماعی در جوامع است بنابراین وجود ابزاری که بتواند فراشناختهای مرتبط به بازیهای آنلاین را مورد سنجش قرار دهد ضروری مینماید. هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین (MOG) است. مقیاس بر روی 251 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، به همراه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی اجرا شد. برای بررسی اعتبار این مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روش تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. تحلیل عامل تاییدی وجود سه عامل اصلی شامل فراشناخت منفی راجع به غیرقابلکنترل بودن بازیهای آنلاین، فراشناخت منفی راجع به خطرات بازی آنلاین و فراشناخت مثبت راجع به سودمندی بازیهای آنلاین را مورد تأیید قرارداد. ضریب آلفای کرونباخ برای فراشناخت مثبت. 89/0 و برای فراشناخت منفی راجع به غیرقابلکنترل بودن بازی آنلاین 84/0 و برای فراشناخت منفی مربوط به خطرات بازیهای آنلاین 77/0 و برای کل آزمون 85/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی برای این پرسشنامه از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که مقیاس بازیهای آنلاین از روایی پیشبین قابل قبول برای پیشبینی نمره اعتیاد به اینترنت برخوردار است.